lunes, 30 de mayo de 2016



Federico Cantú 1907-1989
Retrato de mi hijo 1943 – Proyecto San Miguel Allende
Colección de Arte F Cantú F & Elsa E de Cantú

Federico Cantú Fabila ( alias papá )
Los Ángeles California    1 de Mayo de 1929
Ciudad de México 30 de Mayo 2013

miércoles, 18 de mayo de 2016

Jesús Guerrero Galván (b. June 1, 1910 – d. May 11. 1973) was a Mexican artist, a member of the Mexican muralism movement of the early 20th century. He began his career in Guadalajara but moved to Mexico City to work on mural projects in the 1930s for the Secretaría de Educación Pública and Comisión Federal de Electricidad In addition, he did easel paintings, with major exhibitions in the United States and Mexico. In 1943, he was an artist-in-residence for the University of New Mexico, painting the mural Union of the Americas Joined in Freedom, considered to be one of his major works. Guerrero Galván was accepted as a member of the Salón de la Plástica Mexicana.
Federico Heraclio Cantú Garza (March 3, 1907 – January 29, 1989) was a Mexican painter, engraver and sculptor. While considered to be a member of the Mexican muralism movement, his style was noticeably different, mostly for adhering to older and more academic forms of painting and sculpture. He has his most success exhibiting in the United States and Europe, but he did murals and sculptures in Mexico. His best known work is a sculpture called “La maternidad” which has been adapted as logo of the Instituto Mexicano de Seguro Social (IMSS)
Guillermo Meza (September 11, 1917 – October 2, 1997) was a Mexican painter, known for his oils depicting fantastic background and often distorted human figures, generally with denunciations of society. He was born to a Tlaxcalteca indigenous father of modest means, but his parents had interest in the arts, history and literature. Meza showed interest in art and music in his youth, studying painting with Santos Balmori. Later, he approached Diego Rivera to look for an apprenticeship, but instead, the painter recommended him to the prestigious Galería de Arte Mexicana, which helped him develop as an artist as well as promoted his work for twenty years. Meza won various awards for his work during his career and was also granted membership in the Salón de la Plástica Mexicana.
The Galería de Arte Mexicano (GAM) was founded by Carolina and Inés Amor on 7 March 1940, in Mexico City and has been the first gallery of Mexican art. The gallery building was the first building in Mexico of Andrés Casillas de Alba.
The intention of the GAM is to establish national artists as well as the promotion of young artists. The collection of the GAM includes items of modern, Mexican and contemporary art. In 1940 the gallery had its first exhibition of Surrealist art organized by the Austrian Surrealist Wolfgang Paalen and the Peruvian poet César Moro. Altogether the GAM organized more than 900 exhibitions including well-known exhibitors like Diego Rivera, José Clemente Orozco, David Alfaro Siqueiros, Miguel Covarrubias, Miguel Condé, Rufino Tamayo, Frida Kahlo, Wolfgang Paalen, Agustín Lazo, Federico Cantú,Jesús Guerrero Galván, Luis Ortiz Monasterio,Emilio Rosenblueth and others.



lunes, 16 de mayo de 2016


Los Informantes

El trabajo mural de la Escuela Mexicana siglo XX esta considerado como
uno de los grandes tesoros que nuestra nación lego a el arte universal











Hoy en dia gran parte de esta obra mural requiere de un cuidado especial de un trato preferencial porque a diferencia de la pintura de caballete que podemos manipular , cuidar, trasportar, embalar ,  los muros pintados al fresco no pueden tratase de la misma manera: Esta obra reciben constantemente las inclemencias del tiempo que van desde la temperatura, polución y humedad , esta obra codicie con el arte arquitectónico que en muchos casos dichos inmuebles milenarios no han sido tratados de manera preventiva.
 Si a esto le sumamos que los inmuebles van siendo utilizados de manera discrecional
El giro y su funcionamiento  muchas veces estará  fuera del contexto para el cual estos fueron creados, con todo esto  podemos imaginar que la obra mural casi siempre queda a la deriva.  Por fortuna en Mexico contamos con gente en verdad profesional y dedicada a este tema de prevención , restauración y recuperación de obra.

               

La obra de Federico Cantú en Pinacoteca Virreinal

El Ex Convento de San Diego es una edificación barroca  que enmarca a un costado
 “La Alameda Central” , si bien el convento fue creada en torno a los Monjes Dieguinos de San Francisco en el siglo XVI  fue alrededor de 1785 que dicho convento integro una nueva ala a manera de capilla  misma que contaba con un altar barroco  ahora desaparecido  quedando como testimonio  los motivos , ornamentos  en relieve con monturas de oros de hoja.
En sus inicios careció de pinturas al fresco ya que se acostumbraba decorar los muros con liensos de gran formato   mismos que también serian retirados en el siglo XIX o principios del XX .
Imaginando que con las leyes de reformas y los cambios venideros de las guerras del XIX y del XX , llegamos a los años 40 s con una edificación segmentada y maltratada , es ahí donde entra Federico Cantú para pintar al fresco dos temas sacros
Uno dedicado a la música con el tema que el titula Quinteto de Ángeles Músicos
Y posteriormente a finales de los 50s pinta el tema de  Los Informantes de Sahagún





El tema que nos compete ahora es preservar , restaurar y recupera las partes perdidas del mural
Tomando el estarcido se hace una calca y con ella se reponen las parte perdidas del mural

Para la Colección Cantú Y de Teresa es un honor el poder compartir con nuestros amigos de CENCROPAM nuestro acerbo que incluye ( calcas , anteproyectos , estarcidos , fotografía y testimonios del artista ) para poder recobrar esta obra mural.




Adolfo Cantú
Colección de Arte Cantú Y de Teresa
Pro & Post Co.
Master audio video

Bo&Photo-Text ©
CYDT©
FedericoCantú©

Pro & Post Co. ©